{"id":110719,"date":"2025-03-04T18:00:00","date_gmt":"2025-03-04T17:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/?p=110719"},"modified":"2025-03-10T17:49:31","modified_gmt":"2025-03-10T16:49:31","slug":"enebakk-kommunes-okonomi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/enebakk-kommunes-okonomi\/","title":{"rendered":"Enebakk kommunes dystre \u00f8konomi"},"content":{"rendered":"\n
Enebakk kommune st\u00e5r overfor \u00f8konomiske utfordringer og har et tydelig behov for n\u00f8dvendige investeringer, som blant annet er beskrevet i saksframlegg om investering i maskiner datert 27.02.2025. Vi har spurt en KI-modell om hvordan man objektivt kan h\u00e5ndtere disse \u00f8konomiske utfordringene, og modellen har foresl\u00e5tt tre alternativer. Ett av alternativene er ganske brutalt og vanskelig \u00e5 gjennomf\u00f8re, men argumentasjonen virker realistisk og gir grunnlag for ettertanke.<\/em><\/strong><\/p>\n\n\n\n Enebakk kommune befinner seg i en presset \u00f8konomisk situasjon, hvor n\u00f8dvendige investeringer p\u00e5 b\u00e5de kort og lang sikt st\u00e5r i kontrast til en stram \u00f8konomi. Kommunen m\u00e5 foreta strategiske valg for \u00e5 balansere dagens behov med langsiktige m\u00e5l om b\u00e6rekraftig drift. Denne \u00f8konomiske situasjonen er vanskelig \u00e5 navigere, men den gir samtidig en mulighet for \u00e5 tenke nytt om hvordan kommunen kan organiseres for \u00e5 sikre bedre \u00f8konomi og tjenester til innbyggerne.<\/p>\n\n\n\n Enebakk kommune er i en \u00f8konomisk utfordrende situasjon. If\u00f8lge kommunens handlingsprogram er det satt av midler til n\u00f8dvendige investeringer i maskinparken ved veistasjonen, inkludert investeringer i utstyr som hjullaster, lastebil og traktor. Dette er bare ett eksempel p\u00e5 et st\u00f8rre behov for anskaffelser som m\u00e5 h\u00e5ndteres p\u00e5 b\u00e5de kort og lang sikt. Det er n\u00f8dvendig \u00e5 oppgradere eldre og utslitte maskiner for \u00e5 sikre vedlikehold av kommunale veier, opprettholde beredskap og m\u00f8te de voksende kravene fra innbyggerne.<\/p>\n\n\n\n Samtidig viser kommunens \u00f8konomiske n\u00f8kkeltall at Enebakk sliter med \u00e5 oppn\u00e5 \u00f8konomisk b\u00e6rekraft. Driftsresultatet ligger betydelig under det anbefalte niv\u00e5et p\u00e5 1,75 % av driftsinntektene, og kommunen har sett en \u00f8kning i gjeldsgraden. Disposisjonsfondene, som fungerer som en \u00f8konomisk buffer, er ogs\u00e5 under det anbefalte niv\u00e5et. Dette betyr at kommunen st\u00e5r overfor et dilemma hvor n\u00f8dvendige investeringer m\u00e5 veies opp mot en trang \u00f8konomisk ramme, noe som utfordrer b\u00e5de kortsiktige og langsiktige planlegging.<\/p>\n\n\n\n Gitt den \u00f8konomiske situasjonen b\u00f8r Enebakk kommune vurdere en ny organisasjonsmodell for \u00e5 kunne oppn\u00e5 bedre \u00f8konomisk b\u00e6rekraft og sikre en mer effektiv drift. Det er flere muligheter for \u00e5 h\u00e5ndtere b\u00e5de dagens \u00f8konomiske press og fremtidige utfordringer:<\/p>\n\n\n\n En naturlig l\u00f8sning kan v\u00e6re \u00e5 vurdere sammensl\u00e5ing med nabokommuner, som Nordre Follo eller Lillestr\u00f8m, for \u00e5 oppn\u00e5 stordriftsfordeler og \u00f8konomisk stabilitet. Med sine cirka 11 000 innbyggere er Enebakk en mellomstor kommune som kan ha utfordringer med \u00e5 oppn\u00e5 tilstrekkelig \u00f8konomisk kraft p\u00e5 egen h\u00e5nd. Sammensl\u00e5ing kan bidra til \u00e5 redusere kostnadene gjennom felles ressursbruk, som veivedlikehold, maskinpark og beredskap.<\/p>\n\n\n\n Enebakk kommune st\u00e5r overfor flere utfordringer som kan kreve b\u00e5de \u00f8konomisk omstrukturering og en vurdering av hvilke kommuner som burde inng\u00e5 i fremtidens administrativt logiske strukturer. En gjennomgang av kommunens n\u00e5v\u00e6rende \u00f8konomiske situasjon, og hvordan denne kan b\u00e6res p\u00e5 lang sikt, \u00e5pner for diskusjon om n\u00f8dvendige endringer \u2013 b\u00e5de i hvordan grensene mellom kommunene er trukket, men ogs\u00e5 hvordan tjenestene kan organiseres mer effektivt.<\/p>\n\n\n\n Som mange andre kommuner har Enebakk en \u00f8konomisk situasjon som ikke n\u00f8dvendigvis er b\u00e6rekraftig p\u00e5 lang sikt uten strukturelle justeringer. Kommunen har flere sm\u00e5 enheter som sliter med \u00e5 levere tilstrekkelige offentlige tjenester p\u00e5 egenh\u00e5nd. Flere av disse enhetene kan ha behov for st\u00f8tte fra st\u00f8rre kommuner for \u00e5 h\u00e5ndtere \u00f8konomiske krav og tjenester p\u00e5 en mer effektiv m\u00e5te. Dette gir oss en mulighet til \u00e5 tenke p\u00e5 hvordan grensene mellom Enebakk og omliggende kommuner kan endres for \u00e5 sikre mer \u00f8konomisk b\u00e6rekraft.<\/p>\n\n\n\n Utgangspunktet for omstruktureringen er at vi skal trekke de mest logiske grensene for Enebakk og dens omliggende kommuner, dersom vi hadde full frihet til \u00e5 vurdere faktorer som geografisk tilknytning, befolkningsstruktur, tjenestetilgang og \u00f8konomisk b\u00e6rekraft.<\/p>\n\n\n\n Denne omstruktureringen har flere klare fordeler. For det f\u00f8rste vil innbyggerne i de ber\u00f8rte omr\u00e5dene f\u00e5 tilgang til bedre tjenester ved \u00e5 knytte seg til st\u00f8rre og mer ressurssterke kommuner. Tjenestetilbud som helse, utdanning, kultur og transport vil kunne forbedres, og de naturlige grensene mellom kommunene vil gjenspeile befolkningsstr\u00f8mmer og infrastrukturbehov. \u00d8konomisk vil det ogs\u00e5 v\u00e6re et klart gevinst ved \u00e5 sl\u00e5 sammen mindre kommuner, da dette gir en mer robust \u00f8konomi som kan h\u00e5ndtere dagens og fremtidens utfordringer p\u00e5 en bedre m\u00e5te.<\/p>\n\n\n\n Som med all st\u00f8rre omstrukturering, er det ogs\u00e5 utfordringer. Politiske forhandlinger vil v\u00e6re n\u00f8dvendige for \u00e5 sikre en enighet mellom kommunene og staten. Innbyggerne vil kanskje motsette seg endringer som p\u00e5virker deres tilh\u00f8righet og identitet. I tillegg vil det v\u00e6re overgangskostnader knyttet til etableringen av nye grenser og reorganiseringen av administrative strukturer.<\/p>\n\n\n\n Det er viktig at denne diskusjonen ikke bare f\u00f8res av politiske representanter og kommunale beslutningstakere, men ogs\u00e5 involverer innbyggerne i Enebakk og de ber\u00f8rte omr\u00e5dene. Vi trenger en aktiv debatt der innbyggerne tar eierskap til problemstillingene og bidrar til l\u00f8sninger som er i samsvar med deres egne behov og \u00f8nsker. For fremtiden til Enebakk og omegn er det n\u00f8dvendig \u00e5 finne en balanse mellom lokal identitet, \u00f8konomisk b\u00e6rekraft og effektive tjenester, og det er avgj\u00f8rende at innbyggerne f\u00e5r mulighet til \u00e5 uttrykke sine synspunkter og p\u00e5virke de beslutningene som tas.<\/p>\n\n\n\n Vi inviterer derfor alle innbyggere til \u00e5 delta i den fremtidige debatten om kommunesammensl\u00e5ing, strukturelle endringer og b\u00e6rekraftige l\u00f8sninger for \u00e5 sikre Enebakk en sterk og b\u00e6rekraftig fremtid for kommende generasjoner.<\/p>\n\n\n\n Dersom en full sammensl\u00e5ing ikke er \u00f8nskelig, kan interkommunalt samarbeid med nabokommuner v\u00e6re et alternativ. Dette kan inneb\u00e6re felles drift av tjenester som veivedlikehold, maskinpark og beredskap, noe som kan gi stordriftsfordeler og redusere kostnadene uten \u00e5 miste den n\u00f8dvendige selvstendigheten.<\/p>\n\n\n\n Uavhengig av sammensl\u00e5ing eller samarbeid, er det ogs\u00e5 viktig for kommunen \u00e5 vurdere muligheter for intern effektivisering og omprioritering av ressurser. Kommunen kan se p\u00e5 alternative anskaffelsesstrategier, som leasing av maskiner fremfor kj\u00f8p, eller outsourcing av enkelte tjenester. Dette kan gi kommunen \u00f8konomisk handlingsrom p\u00e5 kort sikt, samtidig som det kan bidra til mer langsiktig b\u00e6rekraft.<\/p>\n\n\n\n Det viktigste sp\u00f8rsm\u00e5let for fremtidens Enebakk kommune er hva som tjener innbyggerne best. \u00d8nsker vi \u00e5 beholde den n\u00e5v\u00e6rende kommunestrukturen med et presset budsjett og \u00f8konomiske utfordringer, eller b\u00f8r vi tenke nytt om hvordan kommunen organiseres for \u00e5 sikre bedre tjenester og en mer b\u00e6rekraftig \u00f8konomi? Det er viktig at innbyggerne er en del av denne diskusjonen, da det er deres velferd og behov som st\u00e5r p\u00e5 spill.<\/p>\n\n\n\n Enebakk kommune st\u00e5r overfor en \u00f8konomisk utfordring som krever strategiske valg. Den n\u00f8dvendige investeringene, kombinert med en presset \u00f8konomi, krever at kommunen vurderer alternative organisasjonsmodeller. B\u00e5de sammensl\u00e5ing, interkommunalt samarbeid og effektivisering kan bidra til \u00e5 sikre en b\u00e6rekraftig fremtid for Enebakk. Det er p\u00e5 h\u00f8y tid at denne debatten tas, og at innbyggerne f\u00e5r muligheten til \u00e5 delta i prosessen som vil forme kommunens fremtid.<\/p>\n<\/div><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Enebakk kommune st\u00e5r overfor \u00f8konomiske utfordringer og har et tydelig behov for n\u00f8dvendige investeringer, som blant annet er beskrevet i saksframlegg om investering i maskiner datert 27.02.2025. Vi har spurt en KI-modell om hvordan man objektivt kan h\u00e5ndtere disse \u00f8konomiske utfordringene, og modellen har foresl\u00e5tt tre alternativer. Ett av alternativene er ganske brutalt og vanskelig […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[5],"tags":[],"class_list":["post-110719","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-aktuelt"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/110719","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=110719"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/110719\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":110768,"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/110719\/revisions\/110768"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=110719"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=110719"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.lokaltorget.no\/enebakk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=110719"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\u00d8konomiske utfordringer<\/h2>\n\n\n\n
Behovet for strukturendringer<\/h2>\n\n\n\n
1. Sammensl\u00e5ing med nabokommuner<\/h3>\n\n\n\n
Argumenter for sammensl\u00e5ing:<\/h4>\n\n\n\n
\n
Tanker om Enebakk kommunes fremtidige struktur og \u00f8konomiske b\u00e6rekraft<\/h4>\n\n\n\n
\u00d8konomiske utfordringer i Enebakk<\/h4>\n\n\n\n
Forslag til omstrukturering<\/h4>\n\n\n\n
\n
Ytre Enebakk har allerede en sterk geografisk og \u00f8konomisk tilknytning til Nordre Follo. Mange innbyggere pendler til Oslo og Ski, og f\u00e5r ofte bedre tilgang til offentlige tjenester der, inkludert helsetjenester, kulturtilbud og kollektivtrafikk. \u00c5 endre grensen her vil gj\u00f8re det lettere for beboerne i Ytre Enebakk \u00e5 benytte disse tjenestene, samtidig som Nordre Follo f\u00e5r et mer sammenhengende og urbanisert omr\u00e5de. Denne endringen gir en tydeligere grensedragning mellom det mer urbane Nordre Follo og det landlige Enebakk.<\/li>\n\n\n\n
Flateby ligger tett p\u00e5 Lillestr\u00f8m og har mer tilknytning til Nedre Romerike enn til Enebakk. Mange av innbyggerne benytter tjenester i Lillestr\u00f8m, som handel, skole og arbeidsmuligheter. En overf\u00f8ring til Lillestr\u00f8m vil bidra til \u00e5 styrke Lillestr\u00f8m som en samlet enhet p\u00e5 Romerike, og Flateby vil f\u00e5 mer naturlig tilknytning til sitt n\u00e6romr\u00e5de, samtidig som innbyggerne f\u00e5r bedre tilgang til tjenester.<\/li>\n\n\n\n
Kirkebygda og omr\u00e5dene rundt har en sterk lokal identitet og tilh\u00f8righet til Enebakk. Derfor b\u00f8r disse omr\u00e5dene kunne forbli som en egen enhet, selv om det er viktig \u00e5 vurdere om det vil v\u00e6re \u00f8konomisk b\u00e6rekraftig i det lange l\u00f8p. Dersom det ikke er \u00f8konomisk gjennomf\u00f8rbart for kommunen alene, kan et samarbeid eller sammensl\u00e5ing med andre sm\u00e5 nabokommuner, for eksempel Hob\u00f8l i Indre \u00d8stfold, v\u00e6re en l\u00f8sning som gir \u00f8konomisk og administrativ styrke.<\/li>\n\n\n\n
Hvis Kirkebygda og de omliggende omr\u00e5dene i Enebakk ikke kan st\u00e5 alene som en b\u00e6rekraftig enhet, kan det v\u00e6re aktuelt \u00e5 sl\u00e5 dem sammen med Indre \u00d8stfold. Denne sammensl\u00e5ingen vil kunne skape en st\u00f8rre kommune som er \u00f8konomisk mer robust, samtidig som man kan opprettholde landlige identiteter i de ulike omr\u00e5dene.<\/li>\n\n\n\n
De mest tettbygde omr\u00e5dene p\u00e5 grensen mellom Enebakk og Oslo, som rundt \u00d8stmarka, kan vurderes innlemmet i Oslo. Dette vil kunne gi bedre tilgang til tjenester og kollektivtransport, og gj\u00f8re grensedragningen mer funksjonell, men samtidig utfordre lokal identitet og historisk tilh\u00f8righet til Enebakk.<\/li>\n<\/ol>\n\n\n\nFordeler ved omstruktureringen<\/h4>\n\n\n\n
Utfordringer og overveielser<\/h4>\n\n\n\n
En oppfordring til debatt<\/h4>\n\n\n\n
2. Interkommunalt samarbeid<\/h3>\n\n\n\n
Argumenter for interkommunalt samarbeid:<\/h4>\n\n\n\n
\n
3. Effektivisering og omprioritering<\/h3>\n\n\n\n
Forslag til effektivisering:<\/h4>\n\n\n\n
\n
Hva mener innbyggerne?<\/h2>\n\n\n\n
Konklusjon<\/h2>\n\n\n\n